Friday, August 12, 2011

Sejarah penting..

Assalamualaikum dan salam 12 Ramadhan..
 
Hai semua..sekarang niyh bulan 8 kan..pada akhir bulan niyh akan berlaku
2 peristiwa penting iaitu..dot dot dot dot..
Ha..cuba kome isi “dot dot”  tu, nanti mike bagi ucapan free kat kome..(Baca ikut gaya usup wilcha ye..(^_-)
*Ucapan ikhlas dari hati yang suci murni niyh..(Ayat perasan..sila abaikan)


Korang kenal sape dalam gambar niyh..?
Korang x kenal..?
Ha..meh Cik Ice kenalkan…

Inilah Allahyarham Mohamed Hamzah..

X kenal lagi walaupun dah sebut nama..?
Ish3x…korang niyh cuba refresh balik otak tu..mesti de sedikit memori yang tersorok
di sebalik wayar2 kat dalam otak tu..waktu sekolah kan pernah belajar Sejarah..
Ini x ingat niyh mesti dalam kelas selalu tidur kan..
Pandang papan putih bagai nak rak..rupanya tengah tidur..huh
*Cik Ice ngaku, Cik Ice pun x suka ngan subjek Sejarah niyh..
Walaupun hakikatnya Sejarah amat penting sebagai panduan di masa depan..
Okay ingat balik ker..? Xpe la..biar Cik Ice bagitahu..

Beliau ni merupakan pencipta Jalur Gemilang 
yang dulunya dikenali
sebagai Bendera Malaysia..
Jalur Gemilang telah dicipta sejak tahun 1947 lagi..

Huii..ni zaman datuk nenek kita niyh..
Mak ayah pun belum lahir lg..

Walaupun dicipta pada tahun 1947, tetapi Jalur gemilang ini dinaikkan buat pertama kalinya
Pada 31 0gos 1957 di Stadium Merdeka dengan Tunku Abdul Rahman selaku Perdana Menteri
Persekutuan Tanah Melayu mengulukan laungan merdeka sebanyak 7 kali..

Okay lah..tu je Cik Ice nak bagitahu..BYE!!

P/S: Sesape yang ada kenderaan sendiri tu jangan lupa 
pasang bendera Malaysia ye..
baru lah nampak semangat patriotisma tu ada..
kita pun menyambut hari kemerdekaan yang kali ke 54 dah..
Semoga negara kita akan sentiasa aman dan damai..amin..

 Merdeka! Merdeka! Merdeka!...
                                                                       
Gambar ihsan google
 

5 orang yg mengarut:

Rinna said... [Reply to comment]

Good info Cik Ice.. TQ sharing.. :)

Cik Ice said... [Reply to comment]

Rinna : Welcome..sama2 kita berkongsi info..^_^

e k i n said... [Reply to comment]

Woooh! sumpah aku tak ingat. hahah. terima kasih la kerana mengingatkan aku kepada bapak bendera malaysia. heheh!

Cik Ice said... [Reply to comment]

Ekin: Asyik ingat skarg bulan posa..x teringat nak merdeka pun bulan niyh jugak..^_^

syrupmasin said... [Reply to comment]

besar kan jase dy :)

 

Cik Ice's Forest Copyright © 2011